Hur skall en faktura se ut när jag säljer på nätet (ur ett momsperspektiv) del 2

Del 2, försäljning till Företag i Sverige.

En utmaning E-handlare ställs inför när de skall redovisa sin försäljning är utformningen av sina fakturor. Dvs. de fakturor som skall redovisas och finnas med i bokföringen. Vad som skall finnas med i en faktura styrs av EU:s faktureringsdirektiv. För de som vill vara helt hundraprocentiga på att de förstått allt rätt rekommenderas att läsa igenom detta.

Ofta så tänker e-handlaren inte på detta då den faktura kunden får mestadels kommer från ett betalföretag. Dessa fakturor är även de mestadels utformade så att de ser ut på rätt sätt, men det är vanligtvis inte de fakturorna som används vid redovisningen. Dessutom så skall de i bokföringen kompletteras med det som sålts via alla andra betalvägar. Så tänk efter vilka fakturor det är som ni skall använda i redovisningen, när ni gjort det så kan ni se till att de ser ut på ett korrekt sätt. Om inte annat så för att momsen skall kunna redovisas rätt av er och när så är fallet även av er kund.

I denna serie av inlägg tar vi ur ett momsperspektiv upp:
1: Hur fakturor skall se ut vid försäljning till privatpersoner i Sverige
2: Hur fakturor skall se ut vid försäljning till företag i Sverige
3: Hur fakturor skall se ut vid försäljning till privatpersoner inom EU (Varor)
4: Hur fakturor skall se ut vid försäljning till privatpersoner inom EU (Tjänster)
5: Hur fakturor skall se ut vid försäljning till företag inom EU (Varor och Tjänster)
6: Hur fakturor skall se ut vid försäljning till länder utanför EU

Hur fakturor skall se ut vid försäljning till företag i Sverige

Vi gör i princip samma sak när vi säljer varor inom Sverige till företag som när vi säljer till privatpersoner. Vi fakturerar med moms. Men hur skall fakturan se ut?
Om en transaktion understiger 4000 kr så kan man använda sig av en ”förenklad faktura” medan om man säljer för mer än 4000 kr per transaktion måste ta hänsyn till alla punkter i direktivet. För en e-handlare så gör oftast plattformen att det blir krångligt att särskilja detta. Därför är det i mitt tycke bäst att förutsätta att man under året kommer att ha någon som köper flera produkter även om de är billiga och därför kommer upp över 4000 kr. Slutsats ”bäst att lägga upp alla uppgifter i mallen”.

Det som då skall finnas med är:
• Fakturadatum
• Fakturanummer
• Säljarens (e-handlarens) momsnummer
• Säljarens och köparens adress
• Varornas eller tjänsternas mängd/omfattning och art
• Datum då varorna har omsatts (ofta leveransdatum)
• Beskattningsunderlaget för varje momssats eller undantag från skatteplikt
• Tillämpad momssats (ex 25%, 12% 6%)
• Den moms som skall betalas

När vi säljer varor till företag i andra EU länder så gäller helt andra premisser. Mer om det i avsnitt 5 i denna artikelserie.