Kunskap
Anmäl verklig huvudman till Bolagsverket
22 september 2017
Publicerad torsdag 12 november 2015 03:19Kunskap
Otydliga offerter och bristande orderrutiner kan bli en dyr affär som dina säljare får jobba hårt för att täcka.
De flesta säljare lägger mycket tid på att lämna en bra och tydlig offert till sina kunder men när det kommer till orderhanteringen är det tyvärr lätt att det blir missar. Man kanske tror att allt var glasklart i offerten och är så klart glad för att få en order.
Men tänk på att lägga tid även på orderhanteringen, kolla punkt för punkt att ordern verkligen stämmer med lämnad offert och missa inte att bekräfta beställningen med ett ordererkännande. Självklart bör du redan i offerten försöka styra leveransdagen så att bästa möjliga ekonomi uppnås. Utgångsläget bör alltid vara att leverera så snabbt som möjligt – varje dags snabbare kassaflöde innebär 300 000 kr i frigjort kapital och 45 000 kr i resultatförbättring vid en omsättning på 75 miljoner kr och en kalkylränta på 15 procent. Snabba leveranser är inte bara bra för kassaflödet utan så klart också god kundservice och nöjda kunder handlar gärna mer.
En annan sak som är viktig även i orderhanteringen är att ha löpande kontroll över kundens ekonomiska tillstånd och att tidigare leveranser är betalda. I tveksamma fall kan det vara bättre att försöka få kontant betalning med priskompensation eller att säkerställa betalningen än att råka ut för en kundförlust som får konsekvenser för den egna lönsamheten.
Men vad kostar en kreditförlust?
Ja hur mycket måste vi egentligen sälja för att täcka en kreditförlust och behålla vår vinstmarginal? För närvarande har svenskt näringsliv i genomsnitt 5 procent vinstmarginal (resultat efter avskrivningen i procent av försäljningen) och om vi antar att ditt företag är ett genomsnittsföretag med 5 procent i vinstmarginal och du råkar ut för en oväntad kreditförlust på 50 000 kronor måste dina säljare ”extra sälja” för 1 250 000 kr (25 x 50 000 kr) till oförändrade priser för att kunna bibehålla vinstmarginalen 5 procent!
Så otydliga offerter och bristande orderrutiner kan bli en dyr affär som dina säljare får jobba hårt för att täcka.
Kunskap
22 september 2017
Kunskap
05 december 2017
Kunskap
05 oktober 2016
Kunskap
19 augusti 2016
Kunskap
05 oktober 2016
Kunskap
02 december 2016
Kunskap
09 maj 2017
Kunskap
14 november 2016
Kunskap
14 november 2016
Kunskap
10 maj 2017