5 tips för balans mellan prestation och hållbarhet

Vid den här tiden på året haglar det inspirationsseminarier av alla möjliga slag. Man får chansen att bli en bättre och vassare medarbetare, duktigare chef och en vänligare vän. Jag har sällan tid att gå på så många seminarer, men däremot läser jag gärna mycket och ofta. En intressant vinkling av ordet ”hållbarhet”, som oftast brukas i samband med miljöfrågor, börjar även diskuteras i samband med arbetsmiljö. Vi vill ju såklart uppnå balans mellan prestation och hållbarhet i arbetslivet.

Varför skriver jag om detta i den här bloggen tänker du kanske? Jo, jag tänker ett steg framåt. Happy, välmående och glad personal gör finfina resultat. Dessa resultat kommer naturligtvis att avspeglas i hur företaget går och mår. Tänk också på att dina medarbetare ”gör som du gör – inte som du säger”. Därför är det viktigt att införa några rutiner för att just uppmuntra till den här balansen:

Det finns ett beteende som kallas ”bråttombeteende”, vilket innebär att man av vana alltid går jättefort i korridorerna, man bollar flera arbetsuppgifter samtidigt och ”bara för att” hetsar man sig igenom möten. Varför egentligen?

1. Försök att ta en person med handen i kakburken. Märker du signaler på stress – agera! Lyft frågan, hellre en extra gång än en för lite. Bättre att vara uppmärksam och identifiera avvikande beteenden så kan situationen säkert räddas. Det är också en väldigt tydlig form av bekräftelse, vilket alla suktar efter.

2. Ta en funderare på om du måste skicka jobbmail till personalen vid elva på kvällen? Det kan leda till att medarbetarna känner en press att behöva vara tillgängliga utanför arbetstid.

3. Uppmuntra personalen att vara delaktiga i utveckling. Känslan av att (till viss del) kunna få vara med och utveckla skapar engagemang.

4. Skapa en kultur där medarbetarna har mandat att ta egna beslut till de gränser som passar. Det skapar handlingskraft som kommer att ge resultat i verksamheten.

5. Ta er tid att ha lite gemensamhetstid. Det är väldigt sunt att bygga broar och prata lite annat än jobb emellanåt. Vi ska inte förringa afterworks och andra former av teambuilding.

Hur jobbar ni med att skapa en hälsosam balans på er arbetsplats? Skriv gärna och berätta i kommentarerna nedan.

Med dessa ord väljer jag att logga ur för idag, efter en tuff arbetsvecka – apropå balans! : )

happy friends meeting and drinking tea or coffee