Konvertering – inte bara för e-handlare

När vi pratar E-handel kommer ämnet konvertering upp ganska ofta. Vad är det? Hur mäter man och vad anses vara ”rätt” värde? Jag skulle faktiskt vilja ta detta ett steg vidare, även till er företagare och handlare som har en traditionell hemsida.

Gör era besökare det ni vill att de ska göra på er sajt? Trycker de på köpknappen? Laddar de ner produktblad? Fyller de i sina uppgifter för att få ert nyhetsbrev? Det här är något många fler ska börja mäta och optimera, för nu har vi pratat länge om sökordsoptimering: driv trafik till din sida/butik. Men vi pratar för lite om hur vi tar hand om de som hittar till er.

En helt normal konverteringsgrad för E-handlare är 1%. Dvs 1 av 100 besökare i butiken handlar. Det kan låta lite, men det är helt normalt, för de flesta åtminstone. Har du en väldigt nischad bransch med väldigt lite konkurrens så är konverteringsgraden säkert högre. Man kanske inte surfar runt och tittar på din typ av produkter? Hittar man till dig, ja då handlar man! : )

Så vad är konverteringshöjare? Här blandar vi faktiskt in känslor. Infinner sig ett lugn hos besökaren, då är vi nära. Skapa landningssidor som inger förtroende, är informativa och med bra bilder. Se även till att hela tiden vara tydlig med vem som står bakom butiken och att ni är lätta att nå ifall det skulle dyka upp frågor.

En mycket viktig faktor för bästa möjligheter till avslut är att sidorna laddar snabbt, ha inte för tunga bilder som tar tid att ladda. I många fall kommer över hälften av all trafik till olika sidor från mobila enheter, så testa din sida/butik så att du är medveten om hur snabbt man kan hoppa runt. Detta kan vara helt avgörande för hur fort man ger upp och går till nästa träff i söket.

Jag tycker också att det är viktigt att placera ut produkter av olika karaktär på olika sidor, tänk på de som kommer till er via ett sök i exempelvis Google. Se till att de landar på en sida som faktiskt handlar om det man sökte på, utan att behöva scrolla ner på sidan. Vi är lata och bekväma…

Sammanfattningsvis tycker jag att man ska se över dessa punkter:

Service – Hur tydlig är jag med min tillgänglighet? Kan man till och med serva besökaren live, med en chattfunktion?
Priset – Se till att vara tydlig med vad produkter kostar, erbjuder du finansiering så visa ut månadskostnaden. Vad är fraktfri gräns och vad kostar frakt? Undvik överraskningar vid avslut.
Förtroende – Skapa förtroende med olika markörer, visa vilka seriösa partners du jobbar med. Har du certifikat eller sigill, visa ut det! Mycket effektivt.
Sortiment – Ta hjälp av vänner och andra du litar på och låt dem klicka runt på sidan och feedbacka om upplevelsen, är det för många klick? Är produkterna grupperade på ett logiskt sätt?

Tänk på att ca 80% av besökarna aldrig scrollar ner, testa din sida/butik i olika enheter (desktop, laptop, mobil, platta). Satsa på att anpassa dig efter dessa enheter då surf- och köpupplevelsen är helt avgörande utifrån hur jag måste agera när jag hittat din sida.

Lycka till med att optimera din sida eller butik! Vore kul att höra om ni genomfört förändringar och hur det påverkade era avslut. Berätta gärna i kommentarerna.

Beautiful young woman using a mobile phone