Sälja på kredit – läskigt eller en framgångsfaktor?

Vet ni hur ofta jag hör från olika håll att man måste hålla sig till e-postpolicyn, eller att man inte får göra si eller så på grund av sociala mediapolicyn. Toppen! Men, hur står det till med det viktigaste av allt, kreditgivningen på företaget?

Jag pratar med hundratals företagare varje år, där man antingen slår sig för bröstet och berättar hur man toksäljer av en fantastisk produkt man är ensam om, eller så är en ekonomiperson frustrerad över att kunderna inte betalar i tid. Stämningen mellan sälj/marknad och ekonomiavdelningen är nog oftast lite frostig, just beroende på att den ena vill öppna gapet och den andra vill vara lite försiktig.

Varför får man inte ner på pränt exakt vad som ska gälla vid försäljning på kredit? Sätt ramverket! Är man så duktig så att man får ner i skrift hur personalen ska vårda varumärket på sociala media, då borde det inte vara svårt att även få till en kreditpolicy. Ett dokument som gör livet på båda sidor mycket lättare. De interna konflikterna ebbar ut och varje individ vet hela tiden vad som gäller i de allra flesta fallen. För undantag från regeln finns det alltid. Förlora aldrig er flexibilitet, samarbetsvilja och chansningarna i vissa affärer. Men sätt reglerna för den stora massan.

Jag kommer att ge er tips på vilka frågor ni som organisation måste svara på. Jag säger organisation och inte ekonomiavdelning, för detta är ett samarbete. Sälj-/marknadschef måste tillsammans med ekonomi-/kreditchef komma fram till den gemensamma linjen som ska gälla, till vilken gräns varje enskild individ får ta egna beslut. Naturligtvis ska detta, superviktiga dokument, gå i linje med företagets mål. Vad har man satt upp för omsättningsmål och vilka kalkylerade kundförluster har man tagit höjd för?

Dags att bygga broar! Vi hörs vidare kring detta ämne under sommaren under begreppet Kreditskolan.

Compliance risk2