Handeln mot nya höjder?

Igår hade vi ett seminarium om ”Betalningar i alla försäljningskanaler”. Vi brukar ha många seminarier om e-handel, där vi berättar om vilka fantastiska omsättningstal e-handeln presterar årligen och hur man som e-handlare ska nå nya höjder. Av de faktorer som påverkar denna framgång anser vi med flera att antalet erbjudna betalsätt i kassan är avgörande för en hög andel avslut.

Hur skulle man översätta dessa framgångsfaktorer till den fysiska handeln? Utöver parametrar som service, tillgänglighet, erbjudande och pris så har vi det här med betalningar. Det var just det vi pratade om igår. Hur spännande som helst, tycker jag! Inte allt för sällan hör jag handlare beklaga sig över att köpcentrum och butiker gapar tomma runt den tredje veckan i månaden, i väntan på att konsumenternas lönekonton ska fyllas på, så då borde ju ett erbjudande om faktura eller delbetalning direkt i kassan vara en sanslöst god möjlighet till att få en jämn försäljning över hela månaden.

Eftersom jag utgår från att vi som gillar att shoppa är smarta och har koll på vår konsumtion och självklart vet vilka marginaler vi har i våra respektive plånboksekonomier så tillåter jag mig att glädjas åt att detta nytänkande kan innebära att även den fysiska handeln kan sikta mot nya höjder, med omsättningstal som går från +3% och utmanar e-handelns +16% på årsbasis.

Skulle du vilja komma och lyssna på våra seminarium om betalningar i höst? Håll då utkik här, vi kommer inom kort publicera datum för hösten.

Dollar Banknotes Falling on Young Male Hands